Friday, December 17, 2010

Akibat terlalu excited

Bismillahirahmanirahim....
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


salam sejahtera buat semua,
sekarang dah 1135 malam, mata ku x boleh tdur. lain la rasa malam ni sebab abah xde. abah dah ke Kampar, Perak sebab ari ahad ni anak buah ku (anak Abg Nasir) nak kawin.. hahah anak buah dah kawin, mak sedara x kawin lagi... xpe, muda lagi la.. (ayat penyedap hati je tuh)


pagi tadi abg Jais ngan Kak Siti singgah amik abah lepas diorg balik dari IJN. abah punya la excited smpai x tgk pun tarikh kenduri kawin tu. kad kawin tu mmg dah lama sampai, rasanya sebelum cuti sekolah. abg Nasir anto masa tu ku baru balik exam Mtest kat SMKA, Kuala Sel. dengan x tgk details kenduri tu, semua org assume kenduri tu esok 18 Disember 2010.


rupa2 nya kenduri tu ahad ni 19 disember 2010. apa la aku ni, sedangkan semalam magrib ku belek2 kad kawin tu tau. baca tiap satu patah ayat2 nya, tapi mmg x perasan tarikh tu sebab yakin je yg kenduri tu ari sabtu. Andak Nuai nak konvoi sekali ke sana pun kitrg cakap 18 dis.. last-last tukar plan gerak ahad pagi dalam kol 8. airil pun ikut sekali, hahah boleh la pinjam kamera canon dier kejap. boleh asah bakat jadi photografer. nak beli kamera tu x mampu lagi. pinjam jap pun jadi la. lepas gian tangkap gambar.


hahaha nasib baik, akhirnya reveal jugak yg kenduri tu ari ahad. tapi kat sini ahad ada jugak kenduri kawin. Anak Ustaz Razali, si Asyraf kawin (Ustaz ni macam ayah aku masa ku sekolah dulu, suka bagi nasihat kat aku, pesan supaya jadi anak solehah). kawin jugak Asyraf ni ek, asyraf ni sebaya ku tapi x sama sekolah tapi ustaz razali suka cerita pasal asyraf kat ktrg semua.


takpe la pergi malam minggu la, wakilkan abah... TAPI, malam minggu ni ada bola AFF suzuki cup malaysia lawan Vietnam. aduh, ni yg payah ni... bola kena tengok. harap2 malaysia menang. jumpa Indonesia kat pentas final.


pergi esok siang pun okey jugak kan. ala, kenduri org jawa mesti ada rewang punya.. Ustaz ngan isterinya mesti faham kan banyak kenduri jemputannya nak kena attend..


k la, sampai di sini dulu.. dah ngantok dah mata ni. sebelum tdo nak call abah jap. lupa tadi nak bekalkan abah roti atau biskut, sebab 2 3 menjak ni abah selalu menggigil malam2 sebab kurang gula dalam badan. harapnya Kak Juwita, Abg Jais, Kak Siti dapat tengok2 kan abah


okey la, adios amigos
~wasalam~

Wednesday, December 15, 2010

Tahniah atas Kemenangan.. Teruskan Perjuangan

Bismillahirahmanirahim... Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


alhamdullilah, syukur atas segala nikmat yang telah dikurniakan ALLAH buat kita semua di muka bumi Malaysia yang aman dan sejahtera ni..


malam tadi dengan santai nya aku adik beradik syok semangat giler menonton perlawanan bola Malaysia VS Vietnam kat saluran astro sport 813. terjerit2 macam org mabuk kitrg masa perlawanan tersebut. aku mmg peminat bola sepak tempatan especially kalau selangor yang lawan. mmg aku semangat gile. husna yang kecik tu pun x tdo sebab nak sama2 jerit gol ngan aku. siap tanya "ateh, bile nak jerit gol ni?" ku sengih je..


perlawanan semalam seimbang dengan kedua dua team sama2 berjuang mati matian.. yg aku x boleh lupa penjaga gol Vietnam yang hebat giler berlakon kesakitan masa Malaysia lawan Vietnam di Sukan SEA tahun lepas kalau x silap. Yang Malaysia dapat Gold Medal tu. dan muka penjaga gol Vietnam ni macam muka seseorang yg sangat familiar.heheeheh.. ku x tau kenapa, mana2 perlawanan bola sepak, aku mesti pay attention pada penjaga gol sebab bagi aku penjaga gol adalah org yg paling nervous dalam setiap perlawanan. silly mistake yg penjaga gol buat, akibatnya mungkin akan buat team tu kalah teruk. penjaga gol yang ku minat (tapi Malaysia la) ialah Helmi Heliza (penjaga gol kedah), Hamsani (penjaga gol Selangor), Sharbinie Alawi (penjaga gol Terengganu) dan Khairul Fahmi (penjaga gol Kelantan).


apa2 pun tahniah atas kemenangan pasukan kebangsaan kepada pasukan Vietnam tok piala AFF Suzuki. rasanya 1 malaysia dah tau kan Malaysia menang 2-0 jaringan 2 kali oleh Safee Sali.. kali ni Safee dah x nervous lagi. dan Khairul Fahmi dengan aksi nya yang cukup cemerlang. tangkap bola cekap, bola x muntah.. siapa kata Malaysia x bagus dalam sukan Bola Sepak.. ramai legend ikon Bola Sepak Asia org Malaysia... kita tunggu dan lihat perlawanan balas Malaysia VS Vietnam sabtu ni tau.. doakan2 lah semoga Malaysia cipta sejarah sekali lagi.. Malaysia Boleh!!!


sekian dari ku,
peminat bola sepak tempatan (Berjuang lah hingga ke akhirnya)
~wasalam~

Sayangi Diri, Cuba untuk Hidup Sihat

Bismillahirahamanirahim.....
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


salam sejahtera buat semua.. semoga semua berada di dalam keadaan sihat walafiat... kepada mereka yang kurang sihat, ku berharap agar anda semua mendapatkan rawatan yang sebaiknya daripada pihak doktor supaya penyakit yang dihadapi boleh dirawat dengan segera.. bersabarlah dengan ujian tersebut kerana setiap penyakit itu datang nya dari ALLAH dan ALLAH juga penyembuh segala penyakit.



cantik tak kalau kita kurus macam farah ni? atau macam model di atas? sedap mata memandang kan? tapi hati hati sesedap mata memandang, sesedap juga malaikat di bahu ni menulis jiwa ada terlintas perkara yang buruk dalam hati kita.. banding kan pula dengan gambar yang di hujung sana tu? berisi dan nampak x sihat kan? sedap x mata untuk memandang? mesti x best dan x syok kan. tapi itulah realiti sebenar kehidupan manusia.
kajian daripada Kementerian Kesihatan Malaysia menunjukkan bahawa 62% wanita di malaysia mengalami obesiti kesan daripada amalan atau gaya hidup tidak sihat.. oleh itu pelbagai jenis penyakit kardiovaskular akan hinggap kepada mereka yang mengalami obesiti seperti diabetes, darah tinggi, penyakit jantung, dan pelbagai lagi..




Sebagai rakyat malaysia yang bertanggungjawab, maka ku nak jalankan peranan sosial bagi membantu semua rakyat malaysia mengurangkan obesiti yang selalu nya berpunca daripada ambilan makanan yang tidak sihat. Seperti kempen Kementerian Kesihatan Malaysia "KURANG GULA LEBIH SIHAT", maka ni 6 langkah sihat/ bijak untuk kurangkan pengambilan gula dan amalan gaya hidup sihat.


1) Amalkan minum air putih - saranan daripada doktor, kita seafdalnya minum air putih atau air kosong sekurang kurang 7-8 gelas sehari.
Boleh ke kita lakukan? Cubalah, kenapa banyak kebaikan yang kita perolehi daripada amalan minum air putih ni seoiperti memudahkan pencernaan,



2) Hadkan pengunaan hanya 1 sudu teh gula x best la kan minum minuman tanpa gula? macam rasa hidup x lengkap je kan. kopi / teh rasa pahit je.. okey start hari ni, kita sama2 hadkan hanya 1 sudu teh gula je tok secawan kopi. kurang lagi baik




3) kurangkan makan makanan manis ni pesanan untuk anak-anak comel yang suka makan gula gula, coklat, kek dan pelbagai lagi. banyak keburukkannya yang akan anda semua hadapi jika makan makan tersebut secara berlebihan.. nanti gigi anda rosak, x cantik, kena cabut dan rompong... kecik kecik lagi dah jadi si nenek xde gigi..






4) banyakkan makan buah buahan lebih lebih lagi buah buahan tempatan seperti tembikai, betik, rambutan, oren, pisang, durian dan pelbagai lagi. banyak khasiat akan di manfaatkan oleh badan kita. ada Vitamin C yang sangat diperlukan oleh badan kita.
secara tidak langsung, badan kita juga memperoleh gula semulajadi ciptaan ALLAH yang kandungan nya sesuai untuk sistem pencernaan kita.




5) pilih minuman/produk yang kurang gula (gula bukan bahan utama) sebelum membeli sesuatu barangan, kita disyorkan untuk melihat, meniliti dahulu kandungan, ramuan bahan tersebut. elakkan membeli produk yang menjadikan gula sebagai bahan utama kerana secara tidak langsung is bermaksud produk tersebut mempunyai kandungan gula yang tinggi.











6) jangan masukkan gula dalam masakan anda kadang2 kita nak jadikan makanan lebih sedap, kita masukkan gula dalam masakan kita, contohnya nak masak sambal nasi lemak, buat kuah satay kacang, buat kuih pun kita masukkan gula kan. so lepas ni kita kena tukar style masakan kita. jangan masukkan gula, ala janji boleh telan sudah la.. asyik nak makan sedap je.. sian badan kita nak cerna tau.. masuk sikit je xpe



okey itu saja la pesanan buat diri ku dan semua, ingat KURANG GULA LEBIH SIHAT

Tuesday, December 14, 2010

Akhirnya.....

Bismillahirahmanirahim... Assalamualaikum Warahmatullahi Warakahatuh

setelah sekian lama aku x menulis apa2 di sini, setelah banyak perkara yang berlaku.. eerrrrmmm... ku masih di sini.. menanti sesuatu yang hanya ALLAH yang tahu.. yang telah pergi biarkan la ia pergi.. semoga mereka mereka yang telah pergi itu di cucuri rahmat Allah ke atas roh mereka.. aku di sini hanya dapat mendoakan ke atas roh mereka.. sebagai tanda kasih sayang ku pada insan yang pernah ku tumpang rahimnya, ku minum setiap titik air susu nya, yang mengajar ku mengenal setiap kalimah allah pada al-quran al karim, yang x pernah lupa mendoakan kejayaan ku, ttg keselamatan ku setiap kali aku melangkah keluar dari mahligai bahagia yang diciptanya.. aku bersyukur pada Mu Ya Allah, kerana menganugerahkan aku ibu yang aku sayangi... semoga ibu ku di tempatkan di syurga Mu yang abadi atas setiap kebaikan yang ibuku lakukan semasa nafasnya masih boleh di hidu di rongga pernafasannya..
kehilangannya mak masih terasa dan setiap kenangan bersama nya masih segar di ingatan ini.. firasat ku sebelum permergian mak benar.. iaitu hatiku pernah terdetik, mengapa aku sanggup bersusah payah untuk berulang alik dari kuala sel ke hukm cheras setiap pagi? memandangkan dengan macam2 kos yang meningkat.. ada juga cadangan dari kawan2, staff yg lain supaya aku tinggal di sekitar lembah klang, seperti awal2 ku keje di hukm... tapi hati ni tetap tega(berkeras) nak berulang walaupun menempuh pelbgai halangan. siapa yang sanggup untuk bangun seawal 5 pg untuk bersiap ke tempat keje then menempuh traffic jam di lembah klang yang tidak boleh dijangka kesesakkannya.. perjalanan yang ditempuh hampir 180km ulang alik setiap hari....???
satu saje jawapan yang boleh ku berikan pada mereka yang bertanya mengapa aku sanggup berulang alik.. iaitu aku nak lihat wajah mak abah ku setiap hari kerana dapat pahala jika kita melihat wajah mereka yg kita sayangi. dan aku nak doa dari mereka, restu mereka agar setiap langkah ku setiap mendapat kebenaran dari mereka.. dan satu yg aku beza pada anak2 mak abah yg lain, jika yg lain mak abah cium pipi mereka tapi aku yang peluk cium mereka.. setiap kali aku buat macam tu especially pada mak, hati ku terdetik, akan sampai bila bila kah ku dapat cium peluk mak? dan ketika itu aku akan berdoa pada Allah, semoga aku akan dapat kesempatan untuk peluk cium mak abah lagi....

kini, masanya telah tiada dan peluang itu telah tertutup buat aku untuk meneruskan niat ku itu.. walaupun jasad mak tiada di sini hanya tinggal pusara yang seakan2 kering, tapi ingatan terhadapnya masih kekal segar.. sampai sekarang aku masih dapat angankan yg pelukan aku pada mak.... Ya ALLAH, apa lagi bakti yang boleh aku lakukan untuk mak abah ku..???
sekian lama melayari khalayan ini, aku terlupa yang Allah masih lagi berikan aku kesempatan untuk terus berbakti pada mereka yang ku sayangi iaitu pada ABAH. abah ku yang sangat2.. tiada apa di dunia ini yang boleh dibuat galang ganti untuk mereka.. Ya ALLAH, berikan aku kesempatan dan peluang untuk ku terus berbakti pada keluarga ku.. buka kan peluang rezeki buat ku agar aku dapat membantu keluarga ini....
~wasalam~

Monday, August 9, 2010

Kesedihan Abah, kesedihan kami juga...

Bismillahirahmanirahim..... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....


Terasa kaki kami tergeliat juga untuk melangkah selepas pemergian arwah mak.. doa tak putus dari aku setiap kali teringatkan mak dan selepas usai solat.. walaupun dikejauhan, kasih sayang mak masih lagi melingkari hati hati kami semua.. ku sering mimpi kan mak. wajah dan keadaan mak seperti biasanya die nak pergi marhaban.. dengan baju kurung dan tudung, bawa kitab dalam beg putih tu.. muka mak senyum dan tenang... agaknya, itulah tanda nya mak tenang menemui ALLAH, Pencipta sekalian manusia..

ari ahad lepas, ku, abah, wan, abang, ne, husna g bersihkan pusara mak.. abah dah belikan batu nisan tuk mak... dan kami tegakkan.. memang tiap2 tahun ada majlis bersihkan tanah perkuburan... kami ziarah jugak kubur arwah akak dan juga kubur baby Aisyah yang tidak sempat menghembus nafas dunia ini... kami sedekahkan pada arwah2 ni, doa kesejahteraan dan semoga mak, akak, dan baby Aisyah di tempatkan bersama2 orang mukmin...

abah masih lagi bersedih.. pada zahirnya abah nampak tenang, tapi hati abah merintih sedih dan rindukan arwah mak... arwah mak la tempat abah curahkan segala perasaan suka duka kasih sayang nya selama hampir 38 tahun usia perkahwinan abah ngan mak.. sama2 susah dan senang.. dari umah tepi sungai sehinggalah umah sekarang.. dari anak 1 hingga lahir 8 adik beradik kami... dan kini hanya tinggal 4 yang terkebawah adik beradik kami, kerana 4 yang teratas telah ALLAH jemput pulang.. mak lah teman abah kemana saja, cari duit menyemat atap, jual kuih karipap nasi lemak dan ais krim.. dari susah hingga kini...

dan kenangan abah bawak mak gi buat haji dan umrah... mak sesat di Masjidil Haram, abah cari hingga jumpa mak tengah baca Yaasiin kat tepi tangga masjid... mak selalu cerita tentang itu.. malah, 2 3 minggu sebelum pemergian mak, ada juga mak bercerita tentang kenangan mak melakukan Haji dan Umrah...

malam semalam abah tak tidur pun, aku perasan sebab aku pun x boleh lelap mata malam semalam, dengar abah mengigau.... pastu abah asyik tanya jam dah pukul berapa... siang semalam abah ke taklimat amil.. balik je abah nampak letih je.. pas magrib abah masih pergi mendayung sampan bawak pelancong kat Jeti Kelip Kelip... alhamdullillah, itu la semangat abah... abah sibukkan diri dengan keje2 dan abah tak tinggal jemaah kat masjid.. dan kebiasaan abah, lepas abah bersara dari jadi siak masjid sejak setahun lalu, memang solat magrib, aku akan jadi makmum abah.. jika aku cuti(uzur), si husna akan jadi makmum abah..

abah, kita sama2 kena kuat hadapi dugaan ini ya abah... kita kena teruskan kehidupan ini.. Kasih sayang mak akan terus mekar dalam ingatan kita... sebab kita juga suatu hari akan menemui ALLAH.. cuma masa dan ketika belum diketahui.. kita akan sama2 utuskan doa untuk mak....
kami semua sayang abah dan mak...

buat arwah mak ku Hajah Sainah Bt Mat Isa.... uteh dan semua akan sentiasa doakan untuk mak.. hanya itu yang tak akan putus. semoga ALLAH merahmati roh mati dan titempatkan di syurgaMu yang ABADI bersama2 orang2 mukmin.. semoga mak selamat dari seksaan api neraka..

amin ya robbal alamin....

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Bismillahirahmanirahim..... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.....


"Wahai orang-orang yang beriman diwajibkan atas kamu sekalian puasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu sekalian bertaqwa "( QS Al-Baqarah : 183 ).


anda semua nak jadi orang yang bertaqwa? berazam untuk jadi mukmin/mukminat sejati...? ucapkan lah selamat datang kepada bulan ramadhan yang mulia ini...

insyaallah, esok sekalian hamba Allah akan mula berpuasa.. bulan penuh kerahmatan datang lagi... tawaran ganjaran pahala yang berlipat kali ganda yang ALLAH tawarkan dan ianya mesti direbut kerana ia tiada di bulan2 lain kecuali bulan ramadhan yang mulia.. dituntut/ diwajibkan umat islam berpuasa menahan lapar dahaga, puasa semua anggota badan dan hati dari dicemari dari unsur2 yang tidak elok.. bulan ramdhan ini, dirantai semua iblis dan syaitan dari mengganggu manusia. supaya manusia terus menikmati dan khusyuk untuk beribadat kepada ALLAH Tuhan Yang Maha Satu..


ramadhan, bermula dengan amalan niat di malam hari, hidupkan dengan solat Tarawikh, memperbanyakkan membaca al-quran dan mendalami isi kandungan al-quran tersebut, rajin2 lah bangun solat qiamullail dan istiqamah kan lah amalan tersebut sepanjang hidup kita.. bersahur di hujung waktu kerana ia juga suatu sunnah Nabi Muhammad SAW.. siang hari pula, berkerja lah seperti biasa kerana kerja suatu ibadah kepada allah dan dijanjikan ganjaran pahala.. yang paling penting, solat 5 waktu jangan ditinggalkan.... kerana ia tiang agama


ku masih ingat lagi arwah mak selalu ingatkan kami masa kecik2... kata mak " puasa puasa la jugak, tapi solat jangan tinggal. sebab solat itu tiang agama... tiada gunanya puasa meletihkan badan siang hari, tapi solat tinggal.. mak cakap dimana nak disandarkan puasa itu andai tiada tiang (solat) yang boleh disandarkan".

itu la juga ayat yang aku ulang tok ingatkan husna dan nurul setiap kali mereka ni macam lambat2 kan solat. semoga kita semua juga teguh hati dan sentiasa istiqamah menunaikan tuntutan agama.


selamat beramal.. Ramadhan Kareem... ALLAHU AKRAM


wasalam

Wednesday, August 4, 2010

Selamat Jalan Ibu Ku.... Hanya Doa Kesejahteraan yang mampu ku utuskan

Bismillahirahmanirahim Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.....


salam sejahtera buat semua.. lama dah ku tak mencoretkan sesuatu di sini... banyak perkara yang perlu ku uruskan, jadi takde kesempatan untuk aku berblog...


April - Julai 2010 : aku ke Pasir Gudang, Johor untuk kumpul data penyelidikan
26 Jun 2010 : Pemergian arwah Yong ke rahmatullah kerana sakit kanser payudara
17 Julai 2010 : ibu ku di panggil pulang oleh Allah kerana telah tiba waktunya untuk mak
meninggalkan kami semua..


ari ni baru masuk opis kelam kabut rasanya.. lagi2 ari ni adalah ari akhir tok submit borang skim zamalah UKM.. cuba je la sebaik mungkin.. pada saat ini, ku dah tawar hati untuk meneruskan belajar plus keje kat sini... ntah kenapa hati aku masih terlekat kat rumah.. dapat ku rasakan mak masih ada lagi bersama kami... YA ALLAH... TENANGKAN LAH HATI NI......


selepas 3 minggu pemergian Yong, mak pun menyusul.. kedua2 insan yang kami sangat sayang.. terus terang ku katakan, ku masih belum puas dengan kasih sayang mak.. dan ku belum dapat lagi membalas segala jasa2 mak pada ku... kini ku x lagi dapat memohon doa dari mak kerana mak telah tiada.... ku mohon pada abah yang doakan kesejahteraan perjalanan ke tempat keje ku...


Ya ALLAH, ampunkan dosa2 emak dan dosa perbuatan ku pada mak...tempatkan emak di syurga MU yang abadi bersama2 orang soleh dan selamatkan mak dari seksaan api neraka


masih terbayang kasih sayang mak pada ku.. pagi2 iringi ku dengan doa keselamatan.. petang, ku balik mak dah sediakan makanan sebab ku mesti lapar kalau dah sampai rumah.. kadang2 mak saja masak nasi baru supaya ku dapat makan nasi yang panas...


mak pergi tiada pesan... tiada kata2 terakhir... mak pergi dengan tenang.. semoga mak tenang di SANA... Wahai ALLAH, Kasihanilah ibu ku sebagaimana kasih sayang mak pada kami sekeluarga.. tempatkan ibu ku di bawah limpahan rahmat mu.....


Selamat Jalan Mak.... uteh, abah, ne, wan, abang, una, nurul, adeeb dan kak ila rindukan mak.. kami akan terus utuskan doa kesejahteraan untuk mak...

uteh sayang sangat kat mak

Wednesday, May 26, 2010

Suka Duka Seorang Penyelidik

Bismillahirahmanirahim.. Assalamulaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Dah masuk minggu ketiga aku berada di daerah Pasir Gudang ni. dah dah dekat 3 minggu jugak aku bermastautin di klinik kesihatan pasir gudang sebagai tempat pengumpulan data.. dan selama 3 minggu ini juga, aku mengenali pelbagai jenis manusia walaupun tak sepenuhnya..

isnin aku akan bergerak ke pasir gudang, johor jauh tu letih sangat aku memandu.. selasa rabu khamis aku di klinik dan jumaat atau petang khamis aku akan balik ke kuala sel..

minggu pertama pemusafiran aku di pasir gudang ini, balik ke rumah aku disambut dengan linangan air mata dari abah.. sampai kat umah aku salam abah yang sedang nak bungkus nasi lemak sempena sambutan kesyukuran ulangtahun nya yang ke 62.. salam je abah, abah cium pipi aku dengan air mata berlinang dan suara yang sebak.. aku tanya kenapa abah menangis.. abah x jawab.. aku tanya NE dan mak, napa abah nangis.. semua diam.. aku terfikir aku buat salah ke? Ne kata tadi abah okey je.. eerrrrmm then abah cakap dengan nada yang sebak kata, camtu sekali sampai menumpang rumah orang semata2 nak teruskan pengajian.. aku cakap biasa la tu abah...

abah cerita la dulu ada orang alim kata aku adalah kelahiran teristimewa buat mak abah.. abah cakap tok su kudin cakap suatu hari nanti abah boleh menumpang sesuatu dari aku.. insyaallah abah.. uteh akan berikan kejayaan pada abah.. satu yang abah kena ingat, uteh akan jadi anak yang solehah.. yang akan terus membekalkan doa buat mak abah walaupun ketika itu abah mak telah berada di alam yang lain...

eerrrmmm...macam macam pengalaman yang aku alami di sini.. lagi2 tentang keadaan /penerimaan respondent bila aku menerangkan tentang tujuan sebenar aku berada di sini.. ada yang okey dan ada yang buruk... semua tu telah je lah.. nak buat macam mana kan? dah namanya study dan ikhlas berbakti kepada masyrakat.. tapi apa yang aku khuatirkan kalau penerimaan respondent negatif, resultnya akan menurun kelak.. aku jugak yang sususah..

dan di saat ini, aku kena jadi sangat2 proaktif.. kena laju dan mendahului semua orang.. sekarang ni dah 3 minggu baru ada 19 sampel air susu ibu.. kira bad result /bad respond la tu... so sekarang ni aku kena gandingkan dengan plan B pulak.. plan A aku pujuk/ kempen pada ibu2 agar bagi sample air susu di klinik kesihatan pasir gudang.. dan kena sokongan dengan plan B, iaitu bagi ibu2 yang nak bagi tapi air susu nya sikit pada masa itu, boleh perah susu tersebut kat rumah.. dan minta simpan dalam frozen box kat peti air mereka..lpeas seminggu aku akan call mereka dan amik sample tersebut di rumah mereka...

hanya itu usaha yang mampu ku lakukukan.. dan 31 mei 2010 aku akan singgah jumpa prof zaleha jap nak bincang dengan dier.. kira antar report la jugak tentang apa yang aku lakukan di pasir gudang ni... selain itu, nak jugak minta pandangan prof tentang macam mana cara nak tingkatkan collection sample air susu ibu di klinik kesihatan pasir gudang ni..

walau apa pun yang terjadi, anggap la ia suatu ujian dari allah.. yang menguji hambaNya... ku pujuk hati ini dengan ayat ini.. bersabarlah wahai hati, Allah sedang mengujimu..

~ wasalam~

Wednesday, May 5, 2010

Program Rakaman Raya? di bulan jamadilawal? apa ke halnya ni?

Bismillahirahmanirahim.... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


sedarkah anda semua hari ni berapa hari bulan? yes betul hari ni 6 mei 2010.. selamat ulang tahun kelahiran pada sesiapa yang meningkat umurnya pada ari ni.. actually setiap saat umur kita meningkat sama ada kita sedar atau kita buat buat lupa tentang peningkatan itu... masa semakin terhad tapi ibadat masih tahap tu jugak...



okey soalan kedua pulak.. hari ni berapa ari bulan dalam kalendar islam.....? hah jawab cepat, kenapa garuk2 kepala tu? hah baru mengelabah nak tgk kalendar, cari kalendar yang ada tahun masihi... ari ni masuk 21 jamadilawal 1431 hijrah... eerrrmmm tinggal beberapa bulan sebelum kita melangkah masuk ke bulan ramadhan.. puasa yang tahun lalu dah abis ganti bagi yang ponteng puasa dengan sengaja dan keuzuran? aku pasti ramai yang tunggu saat saat akhir sebelum anak bulan ramadhan tiba baru nak ganti... yang menulis ni pun sama dengan je, tapi dalam usaha nak penuh kan qada' puasa tu.. tinggal sehari je lagi, liat betul nak puasa ni.... Astagfirullah al azim.. apa nak jadi la aku ni.. cuba habiskan seawal mungkin...



kenapa ari ni aku tanya soalan cepu emas yamashita ttg tarikh /ari bulan ni ek.. lagi2 tarikh dalam kalendar hijrah.. sebabnya aku rasa marah dan x puas hati dengan sebuah stesen tv yang menyiarkan iklan bagi mempromosikan RAKAMAN PROGRAM RAYA SITI NURHALIZA.. aku bukan marahkan penyanyi nya.. yang aku x puas hati kenapa seawal bulan jamadilawal dah ada rakaman tersebut...




rancangan raya? errrrmmm bagi aku x salah untuk berhibur, sebab ia berikan ketenangan pada kita.. lebih2 lagi setelah penat bekerja, jadi badan perlukan sesuatu yang merehatkan nya seperti alunan muzik ke senaman ke.. boleh hilangkan sedikit tekanan yang dihadapi tapi aku tegaskan disini, senaman paling merehatkan badan dan minda adalah solat berjemaah dan solat awal waktu.. jadi jadikan ia sebagai satu latihan dan amalan.... mmg susah pada awal nya tapi bersabar lah dalam solat itu.. banyak hikmah yang tersembunyi.....



tapi sekarang ni rancangan hiburan sangat berlebih lebihan.. itu x ku cerita kan lagi ttg pakaian mereka ni.. nauzubillah yang perempuan makin hari makin jarang, makin hari makin singkat.. yang bertudung tinggal jambul je... yang lelaki pun lebih kurang je...


pelikkan manusia akhir zaman ni, sentiasa nak berhibur.. walaupun ALLAH telah bagi amaran dengan kedatangan TSUNAMI pada tahun 2004, tapi manusia masih belum sedar akan kesilapan dan dosa dosa itu.. masih juga bergelumang dengan maksiat dan hiburan.. org Malaysia ni patut bersyukur sangat2 pada ALLAH sebab secara geografinya terlindung dengan Sumatera. itu pun lampiasnya terkena jugak di Kuala Muda Pulau Pinang. masing2 insaf sekejap je.. dalam seminggu je sebab nya Malaysia belum pernah rasa/alami keadaan gempa bumi ribut taufan.. semua play safe je la..



aku, zakiah, alia, kak nisya dan fizah antara insan yang bersyukur kerana ALLAH beri perlindungan dengan terlindungnya pantai barat malaysia dengan Sumatera kerana pada tarikh 26 Disember 2010 pukul 1200 tengahari aku betul2 di tepi pantai di Selat Melaka.. kami ke sana bagi menyiapkan assignment subjek CTU tentang budaya masyarakat Baba Nyonya dan Portugis di Malaysia.. tapi masa tu xde tanda2 angin kencang dan ombak bergelora pun.. masa tu laut tenang je.. aku dah balik rumah baru tahu ttg berita tu.. syukur Ya ALLAH. kau selamatkan bumi Malaysia ni...



berbalik kepada persoalan di atas tu... jangan berlebih lebihan dalam mencari hiburan.. sekadar memadai.. cuba kita lihat suasana hari raya dulu dah sekarang.. jika dahulu, aktiviti kunjung mengunjung sangat dipraktikkan di setiap tempat tak kira bandar dan desa, akan tetapi amalan tersebut seakan pudar dan berkurang. anak2 muda, kaum2 ibu dan kaum wanita lebih suka duduk di rumah menghadap tv dengan pelbagai rancangan hiburan sambil menghabiskan sebalang kuih raya dari pergi menziarahi kaum keluarga.. begitu juga dengan anak2 kecil sekarang... lebih suka berada di rumah didepan tv.. yelah balik kg atuk nenek sekali sekala.. jiran nenek pun dier x kenal, macam mana nak pergi ziarah kan.. paling koman pun pergi ziarah sekadar nak tunjuk muka je.. kalau dulu, budak2 kecik pergi beraya rayau 1 kampung, kalu x dengar athan magrib, x muncul la muka diorang depan muka pintu.. sampai ke hujung kg pun mereka beraya.. x kira rumah siapa, main belasah je, rumah yang x familiar pun main masuk je.. dan tuan rumah tu mmg buka pintu pada tetamu...



akan tetapi sekarang ni sangat berbeza. malah ada tuan rumah yang tutup pintu bila ada anak2 kecil yang nak datang beraya.. malah budak2 remaja lebih gemar menghabiskan masa di dalam bilik daripada melayan tetamu yang hadir.. salam, sekadar nak ambil hati dan terus masuk bilik dan berdoa agar tetamu yang datang cepat2 beredar.. eerrrmm, inilah kesan buruk dari banyak nya program hiburan di tv sehingga manusia hilang sifat2 yang elok...



oleh itu, marilah kita semua berubah ke arah kebaikan.. tinggalkan semua perkara2 yang ditegah.. boleh berhibur tapi jangan berlebih-lebihan



wasalam

Sunday, May 2, 2010

Apabila Bekalan di Akhirat Putus........

Bismillahirahmanirahim... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh......



Salam sejahtera buat semua.. hari ini dah masuk hari ketiga di bulan MEI 2010. bersamaan 18 Jamadilawal 1431 hijrah.. alhamdullilah pagi isnin ni aku x kena simptom monday blues sebab dah 2 hari berehat kat umah x g mana mana pun kecuali ari sabtu pagi pagi lagi aku dah ke pasir penambang kuala selangor g pasar gi beli ayam ngan kuar g sidai kain kat ampaian.. selebihnya memang ku duduk dalam umah je.. hajat nak pergi amik baju tempah kat kedai pun aku lupakan.. nanti nanti la aku amik.. xpe akak tu faham kalu aku lambat amik...



di sebabkan semalam satu hari aku x kemana2 so cik kelisa juga x bergerak kemana mana cuma subuh semalam abah bawak cik kelisa ke surau.. bergerak jugak la.. sian cik kelisa, dah hampir 4 minggu aku x mandikan.. die hanya mandi hujan je.. tapi kat dalam bersih xde sampah dan habuk pun.. xpe la cik kelisa, sabtu ni kita mandi ek.... apa yang aku melalut ni..


pagi tadi masa nak g keje aku singgah kat stesen petronas ijok, cik kelisa ni makan semua jenis petrol.. shell pun masuk, petronas, bhp semua dier lahap.. mana yang dan la kan.. biasanya aku akan isi minyak di stesen pertonas bandar sri permaisuri... tapi rasanya pagi tadi ralat nak sampaikan ke cheras dengan minyak tinggal setakuk je.. so aku singgah la kat petronas ijok tu.. lagipun waktu baru 612 pagi.. okey la.. x de lewat sangat.. lepas isi tu aku jalan.. alhamdulillah, hati aku tenang pagi ni.. dan aku terus berzikir nyanyi2an yang ingat pada ALLAH... sambil tengok meter minyaka ku naik x.. ada lah setengah kira okey la...tiba tiba ada 1 perasaan halus berbisik kepada ku, di dunia ni bile bekalan abis senang je nak jumpa.. paling jauh pun 10 20 kilometer mesti ada bahan mentah tapi bile di akhirat kelak ketika menemui ALLAH apa akan jadi jika bekalan kita kehabisan.. di mana kita nak cari nak top up? di dunia boleh la kita bertangguh walau seketika nak cari bekalan bahan mentah tu.... nak tp up.. nak upgrade ke.. tapi di SANA nanti mana kita nak carik.. di tengah kepanasan padang mashyar.. dan ada kisah yang aku baca ketika di sana, matahari terlalu terik kepanasan yang melampau.. jika bekalan yang kita bawa kurang, maka makin kepanasan la kita...



di dunia yang sementara ini, bahan bahan mentah senang nak cari.. sekarang ni hypermarket seperti tesco dah ada di mana mana even di kampung kampung, pekan-pekan kecil seperti di kuala selangor pun dah ada tesco.. senang je lebih kurang 10 km dari rumah aku.. even abah malam2 lepas mendayung pun dier boleh shopping kat tesco sorang2.. x ajak kitrang pun.. kalu ajak mesti budget dier lari, sebab kitrang akan amik yang bukan bukan.. hihihi.. begitulah senang kita nak dapat bekalan kat dunia ni..
berbanding di akhirat kelak, tiada upaya bagi kita nak cari bekalan itu.. dimana? macam mana? semua soalan itu dah x berguna di SANA.....
even sekarang ni di dunia di malaysia, baru ALLAH uji dengan isu kekurangan gula dimana kawasan utara semenanjung susah nak dapatkan bekalan gula... pemborong pemborong di chow kit risau x dapat nak agih agihkan bekalan gula ke kawasan lembah kelang.. peniaga2 merungut x dapat beli gula dengan kadar amaun yang banyak.. paling koman pun seorang dibenarkan hanya 2kg je.. peniaga pening kepala perniagaan akan merosot jika isu kekurangan gula ni terus berlarutan.. dan rakyat malaysia akan bertambah bilangan kematiaanya jika peniaga x dapat jual teh tarik yang sedap.. MASYA ALLAH.. ini lah penyakit dunia.... baru ALLAH uji sikit, dah mengeluh, merungut.. xde nya semut tu mati jika gula xde kat dunia ni.. sama la macam kita, xde nya kita lembik lemah kalu gula x dicampurkan dalam setiap minuman kita.. tapi badan kita tetap akan lemah jika kadar glukosa dalam badan kita kurang.. jadi penyakit lain pulak kena suntik insulin....

itu belum kes bahan bahan mentah lain yang kononnya dikawal harganya... tambah2 lagi nak dekat hari hari perayaan, kalu xde la bekalan tu, mengamuknya rakyat ni macam dunia nak kiamat.. kiamat betul betul kang.. bersediakah kita sedangkan bekalan akhirat kita masih belum cukup... ha.... baru nak sedar.. amalan tak cukup lagi... haa.. lu pk la sendiri...
oleh itu wahai semua, ayuhlah kita sama sama tingkat kan amalan bagi memenuhi beg galas macam beg AF tu dengan bekalan akhirat.. agar DI SANA nanti kita tidak keputusan sumber itu.. dan semoga kita semua di masukkan di syurga yang abadi.. di syurga itu benar, bekalan tidak akan putus malah terus terusan mengalir kepada kita, dan di syurga juga kita akan kekal muda tanpa tua.. semua yang indah di sana... tetapi tiada jalan mudah untuk ke SANA..
biarlah kita bersusah susah di dunia yang sementara ini supaya kita bersenang lenang di AKHIRAT kelak... ingat la... tiada jalan pintas untuk menduduki syurga allah, akan tetapi jika kita berusaha di dunia ini, ganjaran syurga allah bentangkan untuk kita yang sentiasa melakukan amal ibadat.... marilah kita fikirkan bersama dan ambil tindakan atas setiap apa yang kita fikirkan....
wasalam

Tuesday, April 27, 2010

DOA KU

Bismillahirahmanirahim.... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
Ini doa yang patut semua amalkan, baca disepertiga malam dengan hati yang tulus ikhlas.. semoga dimakbulkan ALLAH SWT




BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.......

YA ALLAH,
Jika aku jatuh cinta,
Cintakanlah aku pada seseorang
Yang melabuhkan cintanya padaMU,
Agar bertambah kekuatanku untuk mencintaiMU

YA MUHAIMIN,
Jika aku jatuh hati,
Izinkanlah aku untuk menyentuh hati seseorang,
Yang hatinya tertaut padaMU,
Agar tidak terjatuh ku dalam jurang cinta nafsu

YA RABBANA,
Jika aku jatuh hati,
Jagalah hatiku padanya,
Agar tidak berpaling daripada hatiMU

YA RABBUL IZZATI,
Jika aku rindu,
Rindukanlah aku pada seseorang,
Yang merindui syahid di jalanMU

YA ALLAH,
Jika aku menikmati cinta kekasihMU,
Janganlah kenikmatan itu
Melebihi kenikmatan indahnya bermunajat
Disepertiga malam terakhirMU

YA ALLAH,
Jika aku jatuh hati pada kekasihMU,
Jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh,
Dalam perjalanan panjang ,
Menyeru manusia ke jalanMU

YA ALLAH
Jika KAU halalkan aku merindui kekasihMU,
Jangan biarkan aku melampaui batas
Sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
Dan rindu abadi hanya kepadaMU




AMIN….


Sabar la Wahai Hati.........

Bismillahirahmanirahim.... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaraktuh





Hati ku sedang tenat sekarang... masuk icu pun belum tentu boleh sembuh, kena tukar dengan hati yang baru ni.. baru okey... bertampal2 hati ni... aku pun x tau apa yang aku nak tulis ni.. actually entri ni aku post minggu lepas. tapi mungkin sebab hati ni tengah bercelaru dan perasaan sedih dan malas nak taip tu menguasai diri, jadi terbengkalai la segala isi isi yang telah terangka di minda ni.. walau apa pun, aku masih dengan perasaan yang sama juga.. tengah pujuk hati ni.. bersabarlah wahai hati..



alhamdullilah, ikutlah rasanya bile kita susah, hanya ALLAH sahaja tempat kita adukan segala masalah diri ni.. aku malu sangat padaNYA sebab aku ni kalu ada masalah je baru nak ingat tuhan, baru nak bangun malam mengadu kat tuhan... sedangkan ALLAH sentiasa rindu kan hambaNYA yang istiqamah, sentiasa mengadu padaNYA.. wahai ALLAH, terima la keuzuran dan kedhaifan aku ni.. sesungguhnya aku masih lagi insan/hamba yang belum mantap imannya dan aku berusaha ke arah itu. semoga ENGKAU berikan aku jalan dan petunjuk agar aku sentiasa di jalan dan langkah yang x tersasar...
dalam sujud ku mengadu akan segala permasalahan ku.. lebih2 lagi masalah hati aku yang suka berangan.. aku ada banyak kali baca artikel iaitu hati akan mati jika terlalu banyak berangan dan dikhuatiri kita akan hanyut dan berada di dalam khayalan kita lantas melupakan TUHAN YANG MAHA ESA.. nauzubillah.. oleh itu, itu perkara pertama yang aku kena kurangkan.. jangan terlalu kerap berangan.. pasang impian boleh, tapi jangan layan sangat.. nak pasang impian tulis dalam diari.. rasanya bile tangan tu penat menulis, idea pun dah kering.. so x out of range la nak berangan tu... dan kedua, aku kena banyak2 basahkan lidah ku dengan zikrullah.. supaya hati tu x kering dan tandus.. sian kat hati aku ni.. eerrrmm nak jadi wanita muslimah solehah kena harungi semua ni.. ia sebahagian dari mujahadah ku...



Solat diawal waktu.. itu yang perlu aku istiqamah kan.. dan setakat ni aku mampu lakukan perkara itu dengan sempurna.. satu hikmah dari latihan dan usaha tersebut, aku rasa macam excited dan teruja nak jumpa ALLAH dan sujud padaNYA. aku rasa berdebar2 bile nak athan, hati ni sering tertanya dah masuk waktu ke? dah hati ni rasa gelisah kalau x dengar laungan athan yang penuh makna mengajak semua manusia menunaikan solat.. semoga solat ku diterima ALLAH. dan banyak artikel dari cik hamka dari keretamayat.blogspot.com yang menegaskan kepentingan solat berjemaah bagi kaum muslimin dan kepentingan solat di awal waktu pada kaum muslimat.. dan kena ingat semua, di hari akhirat kelak, perkara pertama yang ALLAH akan hisab ialah solat kita.. jika kita solat dengan sempurna maka balasan syurga menanti kita, jika sebaliknya, neraka jahaman yang penuh azab memanggil2 kita.... semoga kita tergolong di dalam golongan yang kanan semasa HARI PEMBALASAN kelak.




bersabarlah dalam beribadah.. aku pelik dan hairan tengok beberapa jemaah yang solat macam kartun.. rukun dan sujud takde tomakninah (betul ke ejaan ni) kalu silap betulkan ek.. bagi aku, disitulah kesempurnaan solat di uji.. dimana setiap pergerakan solat kena ada tertib nya tersendiri.. ada banyak hikmah dari solat yang kita lakukan.. aku sedih sangat bile baca beberapa komen atau artikel atau pendapat pakar kata kita ni kurang bersenam.. bagi aku mereka silap.. sebenarnya ALLAH dah berikan kita senaman 5 kali sehari semalam. solat itu suatu senaman bagi mereka yang sabar dan tawaduk mengerjakannya.. bukan solat macam kartun, nak cepat habis sebab nak kejar beberapa episod sinetron kat astro...
memangla, solat secara fizikalnya x keluarkan peluh melimpah ruah macam kita exersice kat padang tu.. tapi secara halusnya, solat merupakan satu senaman rohani bagi badan.. ada 1 kajian rasanya berita ni tahun lepas tentang seorang pelajar berbangsa cina dari um... rasanya final thesisnya pasal hikmah bersolat... dan antara hasilnya ialah, die menemui hikmah sujud.. di mana ketika sujud sahaja darah memenui satu ruang kosong di dalam otak kita yang menjadikan kita lebih sihat dan cerdas.. dimana darah beroksigen akan memenuhi ruang otak tersebut ketika sujud. dan keadaan ini tidak akan berlaku ketika kita berdiri tegak ataupun kita baring.. eerrrmmmm, inilah hikmahnya solat... oleh itu, ayuhlah menunaikan solat...ku ulangi kata2 cik hamka.. lelaki kena solat berjemaah dan perempuan kena solat awal waktu..


dah banyak aku membebel rupanya, apa apa pun ayuhlah semua kaum muslimat aku menyeru agar kita semua kembali ke fitrah asal kita.. di akhir zaman ni banyak perkara kemungkaran dan kemaksiatan yang berlaku.. kita tinggalkan la segala apa yang tidak baik dan kembali la kita mengerjakan segala suruhannya.. aku nak kita sama sama menghuni syurga abadi... sama sama kita berusaha ke arah itu..
wasalam

Thursday, April 22, 2010

Menghitung Diri

Bismillahirahmanirahim...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Malam tadi aku x dapat lelapkan mata ku.. ku muhasabah diri ni, banyak perkara yang aku fikirkan.. yang paling penting ialah tentang hutang aku. hutang ptptn yang harus ku jelaskan lepas ni dan juga hutang pada 2 insan yang sanggup membantu ku dalam kesusahan dulu iaitu pada ikin dan juga amin.. aku malu sangat dengan diorang sebab x jelaskan hutang diorang..
ku amik tindakan drastik bagi mesej kat ikin dan amin yang aku minta maaf sebab x jelaskan hutang dan aku berjanji nak bayar secepat mungkin.. ikin x ingat pun ttg dier pernah bagi pinjam duit kat aku, dier kata kalu aku nak guna, guna la dulu.. tapi aku nak jelaskan jugak.. at least separuh bulan ni then separuh lagi bulan depan...
masalah nanti kalu aku x jelas kan hutang piutang ni, seksa kubur yang azabnya x terperi.. hal dunia yang akan membawa balasan ke akhirat... semoga jalan rezeki aku lebih terbuka selepas aku jelaskan hutang ku ini.. amin dan ikin terima kasih kerana bantu aku dalam kesusahan dulu.. jasa kalian hanya ALLAH sahaja yang dapat membalasnya.... amin
sesungguhnya aku rindukan persahabatan yang pernah kita semua jalin dahulu.. ku akui masing2 sedang dalam fasa menstabilkan ekonomi dulu, tapi ku harap agar luangkan masa untuk kita teruskan silaturahim ni agar sebelum ku tutup mata, dapat ku mohon ampun atas segala dosa-dosa yang telah aku lakukan.. sesungguhnya aku adalah hamba yang lemah
wasalam

Tuesday, April 20, 2010

TiK tOk tIk ToK - Menghitung Hari

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



Sebelum ku bercerita lebih lanjut, mari kita hayati lirik lagu Menghitung Hari Dari Kris Dayanti (KD):

Menghitung hariDetik demi detik
Masa kunanti apakan ada
Jalan cerita kisah yang panjang
Menghitung hari


Padamkan saja kobar asmaramu
Jika putik itu takkan ada
Yang aku minta tulus hatimu
Bukan puitis


Pergi saja cintamu pergi
Bilang saja pada semua
Biar semua tahu adanya
Diri ku kini sendiri

Oh...
Pergi saja cintamu
pergiBilang saja pada semua
Biar semua tahu adanya
Diri ku kini sendiri
Diri ku kini sendiri...



actually, lirik lagu diatas xde kena mengena dengan hari yang aku hitungkan.. ku saje je insert/copy lagu tu sebab tajuknya kebetulan sama dengan diri aku yang sedang menghitung hari.. eerrrmmm, agak2 sebab apa ek aku menghitung hari.. errrmm sebab 24 April ni ku akan tau apa keputusan sama ada positive atau negatif dari si dia..


si dia?

siapa si dia?

nak tau lanjut rujuk entri sebelum ni.....




aku kena tabahkan hati dengan segala keputusan yang bakal aku terima.. rasa nervous mengalahkan gelisah masa nak amik keputusan SPM pulak.. ye lah ini bab masa depan.. aku dah x nak buang masa.. lagipun aku tau apa yang aku nak semasa hayat ku masih ada ni..

lagipun umur aku dah banyak, bulan jun ni dah nak masuk fasa kedua separuh abad hidup di dunia ni.. sesekali lepas solat, waktu muhasabah diri terkenang juga, apa bekalan yang telah ku sediakan untuk menghadapi hari pembalasan nanti.. rasanya iman masih lemah, setiap hari ada saja dosa yang ku lakukan, walaupun telah acap kali memohon keampunan kepada ALLAH SWT. tapi hati ni, jiwa ni, badan anggota badan ni masih lagi melakukan dosa.. berjujuran air mata mengenangkan dosa-dosa lalu.. YA ALLAH, aku yakin rahmat keampunan MU terlalu luas, selagi aku tetap naik saksi bahawa TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH, dan NABI MUHAMMAD PESURUH ALLAH, aku yakin KAU LAH MAHA PENERIMA TAUBAT.


aku selalu bertanya: apakah pengakhiran penantian ku selama ini akan terbalas dengan jawapan yang positif atau pun sebaliknya.. apa2 pun aku telah cuba sedaya upaya bagi mendapatkan jawapannya.. dan bagi aku: aku telah ada jawapannya. dan aku mohon agar ALLAH restui jawapan dan keputusan yang aku ambil. dan semoga keputusan yang aku ambil ni seiring dengan kehendak agama dan tidak bercanggah apa2 pun dengan syariat ALLAH. aku akan tetap menunggu walaupun hingga ke akhir nafas ku, dan semoga mayatku/jenazah ku dalam keadaan baik atau mati dalam husnul khatimah la, walaupun dalam keadaan ku menunggu. tapi rasanya ketika itu (dan nazak) aku dah x pk pasal apa yang ku tunggu kot, sebab masa itu, aku akan terfikir tentang malaikat mungkar dan nakir yang akan bertanya soalan2 cepu emas pada ku.. yang telah lama aku tahu jawapannya, akan tetapi hanya iman sahaja yang akan menjawab nya..



TIK ..TOK.. TIK.. TOK masa terus berjalan, tapi aku masih lagi di sini, menulis blog ni.. kejap lagi prof zaleha pun masuk, aku masih lagi menghadap pc menulis blog ni.. sama sama kita doakan agar aku dapat jawapa yang positif darinya ek.. aku dah lama nak tukar status hidup aku ni, semua orang tau kan aku ni cepat jemu dan bosan dengan kehidupan aku yang macam ni, apa2 pun aku redha dan berserah pada qada' dan qadar ALLAH. sebab aku org muslim yang wajib percaya pada rukun iman yang ke5 ni..


wasalam

Sunday, April 11, 2010

Isthikarah Ku

Bismillahirahmanirahim.... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


mesti semua tertanya2 kan dan excited kenapa aku namakan entri kali ini dengan tajuk Isthikarah Ku . errrmm sebab dalam masa 2 minggu ni aku dalam tempoh berpantang, tempoh berkabung tempoh menyendiri dan istilah-istilah yang sewaktu dengannya memohon petunjuk dan bantuan ALLAH SWT mengenai jodoh ku.

sebenarnya begini, aku kan halaqian, aku ada antar borang bait muslim kat halaqah.net. aku kan selalu datang time mereng2 ayam tu, mula la rasa kekurangan x kawin la apa la. then aku mengadu pada moderator halaqah.net iaitu UMMI MUNALIZA.. even masa g pasir gudang pun ku berkesempatan bertemu dan menziarahi UMMI di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.. sila rujuk entri lama ek (entri bulan Februari).. panjang bercerita dengan Ummi ttg jodoh ni.. Ummi suruh sabar dan banyak berdoa.. Ummi janji akan bantu mana yang mampu..


lepas balik dari pasir gudang, suatu petang jumaat, 26 Februari 2010. masa tu dah waktu nak balik dah, ummi call tanya aku, ada seorang lelaki ni nak berkenalan dengan aku, orang KL. ummi suruh berkenal2 dan berkawan2 saja dulu... aku on je.. then malam tu mamat tu telefon.. Namanya ku rahsia kan dulu ek, belum tiba masa matanya untuk ku expose/publish kan di sini.. kami berkenalan2 la.. dier keje sebagai traineer motivasi di sebuah syarikat di Kelana Jaya.. dier pun macam malu malu ayam je. aku pun malu2 ayam je..


dier minta adakan pertemuan tapi kalu boleh ikut syariat ku kena bawa mahram (saudara mara atau kawan2 perempuan atau pun pasangan yang amanah).. aku terfikir dalila ngan amin kat klang, qiah ngan abg emi kat sarawak.. camner nak bawak diorang.. try tanya si wan, tapi dier x nak.. mungkin dier x faham keadaan sesi taaruf ni.. lama jugak la kami silent, sebab masing2 kesibukan dengan keje, aku pulak ngan research..
nak dijadikan cerita, selepas ku balik dari USM penang, isnin tu aku ponteng.. hehehh as usual la, sakit perut. pagi isnin tu ummi mesej aku ngan mamat tu bertanya mengenai progress hubungan kami.. kedua dua kami berikan jawapan yang sama, x jumpa lagi sebab xde kesempatan dan dalam masa yang sama kalu boleh dier nak kami berjumpa dengan aku membawa mahram.. aku terus berfikir siapa yang boleh aku bawak.. dier berjanji tetap nak jumpa dengan aku jugak.. aku pun sama nak tengok orang nya macammana.. dier pun sibuk banyak hadiri kelas2 agama





last 2 week (saturday 3 April 2010), pagi2 dier dah call aku sebab nak tanya ku free x petang tu sebab ada kelas agama dier cancel saat akhir. so petang tu dier free la tapi aku pulak x free sebab nak drive mak abah ke ipoh tok hadiri ulangtahun perkahwinan jubli perak 50 tahun mak ngah jenab dengan pak ngah mahmuji.. parents dr lili suryani.. then aku cakap la next
week saturday aku aku di cheras, sebab ada FGD kat sukmaria, abis dalam kol 4 ptg.. so lepas tu free.. then dier setuju nanti dier call..
so last saturday, 10 april 2010 lepas balik FGD kitrang pun jumpa kat ppum.. aku x bawak sesiapa pun.. mmg salah la, tapi bagi aku kami jumpa di khalayak ramai, masa singkat je dalam 1 jam lebih.. so apa yang aku boleh cerita pasal dier ialah, aku kagum dengan pengetahuan agamanya, dan ciri2 tanggungjawab ada dalam dirinya.. kriteria2 yang Nabi Muhammad SAW gariskan dalam panduan mencari suami ada alam diri dier..


di akhir pertemuan kami, aku tegaskan yang perasaan aku masih kosong, dan ini adalah masa yang sesuai untuk kami masing2 buat solat isthikarah, mohon petunjuk ALLAH SWT. kami janji x berhubungan selama 2 minggu ni. xde mesej atau call.. 24 april 2010 masing2 akan bagitau apa jua keputusan yang ada.. so sekarang ni aku sedang dalam tempoh pantang dan buat solat isthikarah.. bagi aku semua yang aku lakukan semata mata kerana Allah bukan kerana dier. cuma dengan kehadiran dier sebagai asbab pendorong, penyokong untuk aku mendekatkan diri kepada ALLAH dan juga satu platform untuk aku mengubah diri menjadi insan/hamba yang solehah..


di sini aku selitkan sedikit maklumat mengenai solat istihkarah. sumber dari http://aferiza.wordpress.com/2007/08/23/sembahyang-istikharah/


Dari Saad Bin Abi Waqas r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda:Di antara kebahagian anak Adam ialah Solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya . (Hadis 146 Mastika Hadis Jilid 2)

Sembahyang istikharah ialah sembahyang untuk meminta perkhabaran, petunjuk dalam memilih umpamanya antara dua kerja.Hanya boleh beristikharah untuk benda yang harus sahaja. Benda yang sememangnya haram atau wajib tidak dibenarkan.

Dalam hadis yang lain:--Tidakkan menyesal orang yang beristikharahSabda Nabi:”Tidak akan kecewa bagi yang melaksanakan istikharah dan tidak akan menyesal bagi orang yang suka bermusyawarah dan tidak ada kekurangan bagi orang yang suka berhemat”(HR.Thabrani).- Kalau sudah beristikharah dan Allah dorong untuk melakukan sesuatu (cenderung kepada sesuatu), mestilah patuh.

Bila?
Solat Istikharah boleh dilakukan sama ada siang atau malam, terutamanya bila hati terasa tenang.

Berapa lama?
Buatlah sehingga 5 atau 7 malam. InshaAllah diberi petunjuk. (tidak semestinya melalui mimpi)

Cara beristikharah:
Istikharah digalakkan berdasarkan hadis Jabir yang menyebut, “Rasulullah saw mengajar kami beristikharah pada semua perkara sebagaimana baginda mengajar satu surah daripada Al-Quran.” (Hadis 147 Mastika Hadis Jilid 2). Kemudian hendaklah ia berdoa dengan membaca:

Wahai tuhanku, aku memohon pilihan dengan ilmuMu dan memohon takdirMu dengan kekuasaanMu. Dan aku memohon daripada kelebihanMu yang amat besar. Sesungguhnya Engkau sahaja mampu segalanya dan aku tidak mampu dan Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala perkara ghaib. Wahai tuhanku sekiranya / engkau ketahui bahawa perkara ini adalah yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, didalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka takdirkanlah perkara itu untuk ku serta permudahkannya untuk ku dan berkatilah aku padanya. Sekiranya Engkau ketahui bahawa perkara ini adalah bukan yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupan ku serta kehidupan ku selanjutnya, maka jauhilah daripadanya serta takdirkanlah yang terbaik buatku serta berkatilah aku. Berikanlah kebaikan di mana saja aku berada dan jadikanlah aku ini orang yang redha atas ketentuanMu.

dan ini pula doa untuk solat isthikarah.. dalam doa ku, aku bertanya pada allah. " Ya ALLAH, adakah SI Dia adalah suami terbaik yang KAU kirimkan untuk aku, bagi membantu aku membimbing aku ke arah jalan kebenaran dan membimbing aku mencapai cinta mu yang abadi..
Engkau lah yang Maha Mengetahui setiap segala rahsia, maka aku pohon agar KAU berikan aku petunjuk agar aku membuat keputusan yang tepat, ku berserah sepenuh hati YA ALLAH akan segala keputusan yang KAU berikan kerana aku tahun segala yang KAU kirimkan buat ku adalah YANG TERBAIK DARI MU WAHAI ALLAH TUHAN SEMESTA ALAM"



setakat 2 malam ini, aku rasa tenang sangat setelah ku dapat meluahkan segala rasa isi hati ni pada allah.. ku mulakan dengan solat tahjud walaupun pada pukul 5 pagi ku bangun, aku nak istiqamahkan amalam ini, biar berterusan, pada awalnya biarlah ku buat pukul 5 pagi ni janji ku buat berterusan.. benarlah kata orang2 alim, semakin kita dekat pada ALLAH, semakin rasa cinta itu.. tapi jika kita lari dari ALLAH, maka tidak pulak ALLAH lari dari kita..
ku mohon agar setiap apa yang ku lakukan ini mendapat hikmah dan manfaat yang besar pahalanya.. semoga aku menjadi insan solehah.. aku menyesal atas segala dosa2 aku yang telah lama dan berjanji x kan ulangi kekhilafan yang ku lakukan dulu.. dan semoga ada pelangi indah yang menanti ku di hujung jambatan jodoh ini. dan semoga si dia yang menanti ku adalah yang terbaik buat diri ku dan menerima aku seadanya dan aku telah berjanji pada diri ku sendiri dan berjanji pada ILLAHI yang aku mahu menjadi insan/hamba, anak , isteri dan ibu yang solehah.. dan aku berjanji dan berusaha untuk menjadi peneman suamiku di syurga nanti... PERKENANKAN LA WAHAI ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG..
sekian, wasalam

Thursday, April 8, 2010

No Title

Bismillahirahmanirahim..
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh


Apa la yang nak jadi ngan aku ni.. aku rasa diri aku makin teruk.. hati aku makin sakit.. sakit sangat2.. aku bodoh la x dapat kawal perasaan aku sendiri.. janji hanya tinggal janji..

aku lemah....
aku selalui ikutkan hati yang sakit ni...
aku hilang arah tujuan....

kadang kala aku muhasabah diri ni, ada ciri2 orang munafik yang ada dalam diri ni. Astagfirullah.. teruknya aku ni... aku yang sgt terukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.................


aku bEnci diri aku ni.. bersalut dosa....


YA ALLAH, BANTU LA AKU, TURUNKAN LAH PETUNJUK HIDAYAH BUAT DIRIKU

Thursday, April 1, 2010

Bila Tiba Masanya Kita Akan Dijemput Pulang

Bismillahirahmanirahim.. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...


Salam takziah buat keluarga din beramboi atau nama sebenarnya Mior Ahmad Fuad Mior Badri yang telah dijemput ilahi ketika berusia 44 tahun akibat Dengue Shock Syndrome di Hospital Selayang kira-kira 12.30 tengah malam tadi.. Dia telah dimasukkan ke Hospital Selayang sejak hari isnin yang lalu setelah rebah di tempat keje..

Rata-rata media hari ini semua menyiarkan kisah permergian arwah yang dikenali sebagi penghibur dan pelawak yang sentiasa tidak kering idea untuk menghiburkan kita semua dengan lawak lawak spontannya.. kini hanya tinggal jasad yang tidak bernyawa lagi yang telah menemui Allah. Hanya tinggal kenangan yang masih segar dalam ingatan kita..
Dari satu laporan akhbar harian metro yang ku baca semalam, din beramboi dah lama tahu dirinya sakit, akan tetapi x mau jumpa doktor, x takut nak pergi hospital.. dier hanya menjalani rawatan alternatif dengan berjumpa tukang urut dengan tujuan nak keluarkan angin dalam badan. ini lah masalah nya dengan sesetengah orang yang degil dan x mau ke hospital. buat degil sendiri je.. dah tau diri tu x sihat, dapatkan la rawatan yang sewajarnya, sebab denggi berdarah bukan la suatu penyakit yang boleh sembuh dengan hanya memakan panadol, akan tetapi ia memerlukan rawatan lanjut kerana ia melibatkan sistem pengaliran darah.. harapnya kisah din beramboi ini kita jadikan teladan dan jangan tiru apa yang dia lakukan tau... pergi la hospital jika dah rasa badan tu x sihat.. kesian dengan kerajaan , pemimpin negara yang sentiasa bertungkus lumus nak sediakan perkhidmatan kesihatan yang terbaik buat kita.

kini hanya yang tinggal hanya kenangan.. kehilangannya amat dirasai sama seperti perginya Ustaz Asri (kumpulan Rabbani) yang sentiasa kekal dalam ingatan ku sampai bila-bila.. hanya laungan athan dan zikir yang dialunkan oleh ustaz Asri sentiasa ku ikuti. sedap dan lunaknya suara Ustaz Asri tiada gantinya.. begitu juga dengan Din Beramboi, ku rasa hanya Din seorang yang ada skill lawak spontan yang buat ku sering ketawa jika dengar lawaknya terutama Drama Sebabak di Radio Era...



Pemergiaannya mesti sangat dirasai oleh kawan kawan sahabatnya dan keluarga yang sentiasa bersamanya.. gelak ketawa bersama...



Apa2 pun ku hanya mampu sedekah kan alfatihah buatnya.. semoga Allah menempatkan Arwah Din Beramboi dikalangan orang-orang yang soleh.. Amin
-wasalam-