Tuesday, April 27, 2010

Sabar la Wahai Hati.........

Bismillahirahmanirahim.... Assalamualaikum Warahmatullahi Wabaraktuh





Hati ku sedang tenat sekarang... masuk icu pun belum tentu boleh sembuh, kena tukar dengan hati yang baru ni.. baru okey... bertampal2 hati ni... aku pun x tau apa yang aku nak tulis ni.. actually entri ni aku post minggu lepas. tapi mungkin sebab hati ni tengah bercelaru dan perasaan sedih dan malas nak taip tu menguasai diri, jadi terbengkalai la segala isi isi yang telah terangka di minda ni.. walau apa pun, aku masih dengan perasaan yang sama juga.. tengah pujuk hati ni.. bersabarlah wahai hati..



alhamdullilah, ikutlah rasanya bile kita susah, hanya ALLAH sahaja tempat kita adukan segala masalah diri ni.. aku malu sangat padaNYA sebab aku ni kalu ada masalah je baru nak ingat tuhan, baru nak bangun malam mengadu kat tuhan... sedangkan ALLAH sentiasa rindu kan hambaNYA yang istiqamah, sentiasa mengadu padaNYA.. wahai ALLAH, terima la keuzuran dan kedhaifan aku ni.. sesungguhnya aku masih lagi insan/hamba yang belum mantap imannya dan aku berusaha ke arah itu. semoga ENGKAU berikan aku jalan dan petunjuk agar aku sentiasa di jalan dan langkah yang x tersasar...
dalam sujud ku mengadu akan segala permasalahan ku.. lebih2 lagi masalah hati aku yang suka berangan.. aku ada banyak kali baca artikel iaitu hati akan mati jika terlalu banyak berangan dan dikhuatiri kita akan hanyut dan berada di dalam khayalan kita lantas melupakan TUHAN YANG MAHA ESA.. nauzubillah.. oleh itu, itu perkara pertama yang aku kena kurangkan.. jangan terlalu kerap berangan.. pasang impian boleh, tapi jangan layan sangat.. nak pasang impian tulis dalam diari.. rasanya bile tangan tu penat menulis, idea pun dah kering.. so x out of range la nak berangan tu... dan kedua, aku kena banyak2 basahkan lidah ku dengan zikrullah.. supaya hati tu x kering dan tandus.. sian kat hati aku ni.. eerrrmm nak jadi wanita muslimah solehah kena harungi semua ni.. ia sebahagian dari mujahadah ku...



Solat diawal waktu.. itu yang perlu aku istiqamah kan.. dan setakat ni aku mampu lakukan perkara itu dengan sempurna.. satu hikmah dari latihan dan usaha tersebut, aku rasa macam excited dan teruja nak jumpa ALLAH dan sujud padaNYA. aku rasa berdebar2 bile nak athan, hati ni sering tertanya dah masuk waktu ke? dah hati ni rasa gelisah kalau x dengar laungan athan yang penuh makna mengajak semua manusia menunaikan solat.. semoga solat ku diterima ALLAH. dan banyak artikel dari cik hamka dari keretamayat.blogspot.com yang menegaskan kepentingan solat berjemaah bagi kaum muslimin dan kepentingan solat di awal waktu pada kaum muslimat.. dan kena ingat semua, di hari akhirat kelak, perkara pertama yang ALLAH akan hisab ialah solat kita.. jika kita solat dengan sempurna maka balasan syurga menanti kita, jika sebaliknya, neraka jahaman yang penuh azab memanggil2 kita.... semoga kita tergolong di dalam golongan yang kanan semasa HARI PEMBALASAN kelak.




bersabarlah dalam beribadah.. aku pelik dan hairan tengok beberapa jemaah yang solat macam kartun.. rukun dan sujud takde tomakninah (betul ke ejaan ni) kalu silap betulkan ek.. bagi aku, disitulah kesempurnaan solat di uji.. dimana setiap pergerakan solat kena ada tertib nya tersendiri.. ada banyak hikmah dari solat yang kita lakukan.. aku sedih sangat bile baca beberapa komen atau artikel atau pendapat pakar kata kita ni kurang bersenam.. bagi aku mereka silap.. sebenarnya ALLAH dah berikan kita senaman 5 kali sehari semalam. solat itu suatu senaman bagi mereka yang sabar dan tawaduk mengerjakannya.. bukan solat macam kartun, nak cepat habis sebab nak kejar beberapa episod sinetron kat astro...
memangla, solat secara fizikalnya x keluarkan peluh melimpah ruah macam kita exersice kat padang tu.. tapi secara halusnya, solat merupakan satu senaman rohani bagi badan.. ada 1 kajian rasanya berita ni tahun lepas tentang seorang pelajar berbangsa cina dari um... rasanya final thesisnya pasal hikmah bersolat... dan antara hasilnya ialah, die menemui hikmah sujud.. di mana ketika sujud sahaja darah memenui satu ruang kosong di dalam otak kita yang menjadikan kita lebih sihat dan cerdas.. dimana darah beroksigen akan memenuhi ruang otak tersebut ketika sujud. dan keadaan ini tidak akan berlaku ketika kita berdiri tegak ataupun kita baring.. eerrrmmmm, inilah hikmahnya solat... oleh itu, ayuhlah menunaikan solat...ku ulangi kata2 cik hamka.. lelaki kena solat berjemaah dan perempuan kena solat awal waktu..


dah banyak aku membebel rupanya, apa apa pun ayuhlah semua kaum muslimat aku menyeru agar kita semua kembali ke fitrah asal kita.. di akhir zaman ni banyak perkara kemungkaran dan kemaksiatan yang berlaku.. kita tinggalkan la segala apa yang tidak baik dan kembali la kita mengerjakan segala suruhannya.. aku nak kita sama sama menghuni syurga abadi... sama sama kita berusaha ke arah itu..
wasalam

No comments:

Post a Comment