Sunday, January 2, 2011

SeKaLuNg KaSiH hARuMaN kAsTuRi

Bismillahirahmanirahim....

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh



SELAMAT TINGGAL IBUKU


sewaktu azan mendayu dayu

ibuku pergi meninggalkan ku
perginya takkan kembali lagi
kerna takdir telah menentukan

Doa restu ku utuskan untuk mu ibu
semoga diri ibu bahgia
di akhirat yang kekal abadi

ibuku kau pemupuk kasih sayang
kerna kau lah ibu yang tercinta
bakti mu padaku tidak terkira
hanya Allah dapat membalas

ibuku walau kau pergi dulu
namun ku tetap tetap mengingati mu
kasihku pada mu seperti dulu
SELAMAT TINGGAL IBUKU



Masa ku sekolah rendah, lagu ni la yang selalu aku nyanyikan. sebab rajin masuk kumpulan nasyid. x kira la sekolah kebangsaan ke sekolah agama petang ke mesti suka suggest kat cikgu/ustazah nyanyi lagi ni. sebab dulu-dulu lagu2 nasyid x banyak. antara kumpulan yang ada pun kumpulan Dzikr (kalau x silap). tapi dulu kalau nyanyikan lagu ni mesti akhirnya semua ahli kumpulan nasyid ku menangis.. sebab ayat2 nya sadis kan?



dah setiap kali aku nyanyikan lagu ni, mesti aku terfikir, apakah suatu hari aku akan kehilangan ibu ku sewaktu azan sedang berkumandang? masa tu aku rasa sedih sangat, dan terus tanya ustazah ttg hal ni. "ustazah, setiap orang akan mati ke sewaktu azan sedang berkumandang?" Ustazah senyum je. dier jawab "noraidah, hidup mati jodoh rezeki semua ketentuan ALLAH, andai sampai saat kematian tu tidak boleh ditangguh walau sesaat, x kisah la apa jua keadaan. ketika makan pun kita boleh mati."



ku anggukkan juga kepala atas penerangan yg ustazah berikan. apa lah yang kanak kanak seusia 8 tahun tahu dengan penjelasan yang macam tu. dan ketika itu, aku hanya mampu berdoa agar Allah panjang usia mak ku dan andai suatu saat nanti allah panggil mak ku menghadapNYA agar ketika itu aku ada di sisi mak. dan sesungguhnya ALLAH itu pengkabul doa hambaNYA.



sebenarnya pada saat aku menulis ni mata ku dah bengkak sebab menangis kerna rindu kan arwah mak. teringat sangat2 pada mak. tu yang dalam doa masa usai solat magrib tadi ku pohon agar ALLAH tempatkan ibu ku di syurga ALLAH yang abadi dan ibu terpelihara dari siksaan api neraka. semoga mak ditempatkan bersama sama GOLONGAN ORANG MUKMIN. semoga haruman syurga (haruman kasturi) dikalungkan buat mak atas segala pengorbanan mak yang tak terbalas oleh aku dan adik beradik ku yang pernah menumpang di rahim mak, di halalkan setiap titis air susu yang diberikan pada kami.


seperti bait kata2 lagu di atas, baktimu pada ku tidak terkira hanya tuhan dapat membalasnya Hanya allah yang akan membalas dengan ganjaran syurga buat mak..


buat semua, andai ada kesempatan untuk bersama ibu bapa anda semua.. rebutlah peluang tersebut. peluk dan cium mereka, luangkan masa untuk mereka, jangan lupakan kebajikan mereka. jenguk2 mereka kalau boleh seminggu sekali, jangan tiba time hari raya je baru nak balik kg. takut2 dah xde nanti baru rasai kosong dalam erti kata yang sebenar..

~wasalam~

No comments:

Post a Comment